FRED HERSCH - BREATH BY BREATH

Artiest info
Website
facebook
label: Palmetto Records

Het is nauwelijks een jaar geleden dat we hier de loftrompet mochten bovenhalen voor “Songs from Home”, de Covid-soloplaat van Hersch en kijk: zo’n pandemie zet kennelijk geen enkele rem op ’s mans creativiteit, want hier is alreeds de opvolger. De titel daarvan is een onverholen aansporing -mee ingegeven door de pandemie en de daaraan verbonden ademhalingsproblemen waar veel besmette mensen mee kamp(t)en- om ons te verdiepen in wat onze ademhaling eigenlijk betekent. Hersch zelf maakte van de pandemie gebruik om dat te doen. Hij ging, meer nog dan hij dat vroeger al deed, aan het mediteren en stelde nog maar eens vast hoe belangrijk de ademhaling daarbij is: als je wil ontspannen, de dingen wil toelaten en ze wil kunnen observeren, heb je daarvoor de juiste omstandigheden nodig en stilte en de juiste manier van ademhalen zijn daarbij twee onmisbare componenten.

Die vaststelling, samen met het besef dat je aan veel dingen niks kunt doen, tenzij ze te ondergaan, leidde voor deze plaat tot een aantal kernwoorden, die heel gangbaar zijn en bekend klinken in de oren van mensen, die met mindfulness of “awareness” bezig zijn. Een aantal van die kernwoorden werden dat de titels van de bewegingen van de “Sati”-suite, waarvan acht van de nummers van de plaat deel uitmaken: “Know What You Are” is er zo eentje. Als je zit, wéét en besef dan dat je zit en leef er niet zomaar wat op los. Wees je bewust van wat je doet of niet kunt doen. “Monkey Mind” verwijst naar het dwalen der gedachten, wanneer je mediteert en “Rising, Falling” verwijst naar de beweging die ademhalen in je borstkas veroorzaakt.

De opener heet, al even toepasselijk “Begin Again”: “als je hart of je geest twijfelen, knoop dan aan met je ademhaling en begin opnieuw”. Allemaal dingen die uit het boeddhisme komen en waar elke Westerling, die zich verliest in een al te jachtig leven, zijn voordeel kan mee doen. Voor het inspelen van de muziek van deze suite, deed Hersch een beroep op het Crosby String Quartet -strijkkwartetten, zo schrijft hij zelf in de liner notes, zijn al sinds zijn prille jeugd een vast deel van Hersch’ muzikale dieet- aangevuld met de bas van Drew Gress, bekend van Fred Hersch Trio, de drums van Jochen Rueckert, de Duitse Amerikaan, die je op vele tientallen platen kunt horen en enige percussie (op “Mara”) van Rogerio Boccato, een erg veelzijdige ritmetovenaar met een flinke voorliefde voor Latin Music.

Aanbevolen is het om deze suite van veertig minuten in één beurt te beluisteren, zodat je optimaal kunt genieten en profiteren van de sfeer en de boodschap die ze uitdraagt. In Hersch” eigen woorden: neem er je tijd voor, hoewel dat in onze jachtige wereld vol klanken en geluiden niet makkelijk is. In zijn filosofie: “als je luistert, wéét dan dat je aan het luisteren bent”. Dan blijft er wellicht voldoende energie over om te kunnen genieten van het negende nummer,”Pastorale”, dat een eerbetoon is aan de grote Robert Schumann en wonderwel bij de suite blijkt te passen. Verbaasd zijn we er niet echt over, maar we willen het toch maar even formeel meegeven: Fred Hersch heeft nog maar eens een meesterwerk gemaakt!

(Dani Heyvaert)

 

Bezetting:

Fred Hersch - piano
Drew Gress - contrabas
Jochen Rueckert - drums
Rogerio Boccato, percussie (op Mara)

Crosby Street String Quartet:
Joyce Hammann – viool
Laura Seaton - viool
Lois Martin - altviool
Jody Redhage Ferber - cello

Geproduceerd door Franky Rousseau & Fred Hersch
Producer: Missi Callazzo
Engineers: James Farber & David Stoller
Mix dor Brian Montgomery
Gemasterd door Klaus Scheurmann
Opgenomen in The Samurai Hotel, Storia NY op 24 en 25 augustus 2021